Tiba-tiba aku dan Tun Dr Mahathir memikirkan yang sama :))

Petang tadi aku terbaca di Bernama Online mengenai perpaduan. Kerajaan menafikan berlaku polarisasi kaum yang terburuk di Malaysia sekarang ini. Isu ini ditimbulkan oleh Lim Kit Siang.
 
Disebabkan saat itu aku sedang bersantai di kedai kopi maka aku tangguhkan untuk memperkatakan mengenainya. Sehinggalah aku terlihat di http://chedet.com yang menulis mengenai soal perpaduan ini. Petang tadi aku dan Che Det mempunyai pemikiran yang sama mungkin .. :)

Bagi aku yang merasai zaman pemerintahan kesemua Perdana Menteri terpaksa mengakui keadaan ini.

Polarisasi ini berlaku kerana pelbagai faktor semasa. Antara yang terpenting ialah kerana ramai dikalangan Ahli politik muda cuba menjadi jaguh. Mereka mula membangkitkan kembali persefahaman antara kaum yang telah di persetujui semasa menuntut kemerdekaan. Bayangkan mereka yang tidak berada dizaman itu dan tidak mahu mengkaji sejarah mula bercakap mengenainya.

Mereka sepatutnya menjadi jaguh dengan merealisasikan persefahaman tersebut atau berusaha untuk mengambil peluang Dasar Ekonomi Baru bukan sekadar bercakap untuk mengapi-apikan.

Perpaduan antara kaum juga boleh dicepatkan sekiranya negara berada didalam keadaan stabil dari segi politik dan ekonominya.
 
Kita lihat peristiwa di Makasar Indonesia sebagai contoh. Ketegangan antara kaum tiba-tiba memuncak kerana ketidakstabilan politik ketika itu dan ditambah dengan kenaikan mendadak bahan api. Kehidupan satu puak yang sememangnya terhimpit dan dihimpit lagi dengan keadaan politik dan ekonomi yang teruk menyebabkan mereka menyalahkan kaum lain. Maka tercetuslah perbalahan antara kaum. Hilanglah perpaduan.

Kerajaan tidak harus sekadar menafikan soal polarisasi kaum tetapi sebaliknya memikirkan langkah seterusnya bagi memulihkan keadaan dari segi politik, ekonominya dan sosialnya.

Pembangkang juga memainkan peranan penting dalam berlakuknya polarisasi kaum dinegara ini.
 
PAS tidak pernah memikirkan soal perpaduan selain dari menggunakan agama untuk kepentingan politik mereka. Mereka menutup mata seolah-olah tidak sedar bahawa pecahan kaum dinegara ini hampir 50 - 50 diantara melayu dan kaum lain.

Kerajaan Nafi Malaysia Hadapi Masalah Polarisasi Kaum Yang Semakin Buruk
KUALA LUMPUR, 25 Jun (Bernama) -- Kerajaan hari ini menafikan dakwaan parti pembangkang kononnya Malaysia kini menghadapi masalah polarisasi kaum yang semakin buruk.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.