Posts

Showing posts from November, 2019

Pokok gelenggang

Image
KHASIAT DAUN GELENGGANG UNTUK KESIHATAN DAN KECANTIKKAN Daun gelenggang yang lebih dikenali sebagai daun Senna adalah dari pokok herba tumbuhan renek dengan ketinggian 1 – 1.5 meter. Cassia senna L (C. acutifolia Delile) dan Cassia angustifolia Vahl adalah di antara nama saintifik bagi daun gelenggang. Nama Lain : Cassia, wild senna, fleur palmiste, fleur dartre, candlestick senna, ringworm cassia, guajava, flor del Secreto, Tarantana, candle bush, akapulko, man-slabriki, akapulco (Inggris), gelenggang.ludangan, ketepeng badak (B.Malaysia), Sulok (Serawak), andadasi, palochina (Tagalog) Daun gelenggang telah digunakan sebagai ubat tradisional di negara Arab semenjak zaman dahulu lagi. Ianya telah diperkenalkan ke Eropah oleh pengamal perubatan tradisional Arab pada abad ke-9. Gelenggang merupakan pokok ubatan pada masa yang sama merupakan tumbuhan berbunga perhiasan dalam dalam sub-keluarga Caesalpinioideae. Ia juga dikenali sebagai Candelabra Bush, Empress Candle Plant, Ringworm Tree

Ngeteh

Image
Teh O Halia ketuk

“Nak jadi beruang, jadilah yang berwang dulu..” - Jho Low

Image
Sebenarnya Mat Salleh tu kata Jho Low menyamar dengan memakai jambang atau berjambang (Beard) tapi si malaun tu ingat Jho Low menyamar jadi beruang (Bear)... πŸ˜‚  Itulah pentingnya English education..

Bukan kah mereka itu yang membantu PH menjadi kerajaan?

Image
575,925 orang tu lah yang mengundi memenangkan PH dengan harapan bayaran balik PTPTN akan dihapuskan. Korang selesaikan lah masalah tu πŸ˜‚

Percayalah cakap 'beliau'...

Image
#VMF  #PrkTanjungPiai

#PRKTanjungPiai: Lautan biru di hari penamaan calon

Image
Sama-sama kita doakan semoga Tanjung Piai ini kembali kepada Barisan Nasional semula.... #TanjungPiai4BN #PRKTanjungPiai

DAP abang besar dalam Pakatan Harapan

Image
Khadam harbi tanya mana bukti DAPig berkuasa dalam PH.  Hadamkan pengakuan Mahathir. Masih nak pertahankan? 

Bos Levi’s dedah 10 tahun tak basuh jeans miliknya, anda bagaimana?

Image
Bos Levi’s dedah 10 tahun tak basuh jeans miliknya, anda bagaimana? SEKIRANYA anda merancang untuk mencampakkan jeans kegemaran ke dalam mesin basuh, apa kata tangguhkan dulu hasrat itu kerana tak mustahil ia akan menjadi satu kesilapan besar. Ini kerana, menurut orang paling besar dalam gergasi pengeluaran denim, Levi’s, anda tidak perlu mencuci jeans kerana ia akan merosakkan materialnya. Ketua Pegawai Eksekutif Levi’s, Chip Bergh menjadi tajuk berita lima tahun lalu apabila membuat pendedahan mengejutkan kerana dalam tempoh 10 tahun dia memakai beberapa jeans kegemarannya dan tidak pernah mencucinya menggunakan mesin basuh. Sebaliknya dia hanya membersihkan tempat tertentu jika terdapat kesan kotoran atau untuk senario terburuk, ia akan dibasuh dengan tangan bagi mendapatkan bau lebih segar. Kini dia kembali lagi dan dalam satu kenyataan kepada CNN, apabila menyatakan mengenai betapa pentingnya untuk berhenti membasuh seluar jeans anda! Seluar jeans tidak boleh dicuci menggunakan me

Wajik, bingka, koci, dodol antara kuih tradisional bakal pupus

Image
Tidak ramai di kalangan generasi muda Melayu yang tahu cara membuat kuih tradisional seperti kuih lompang, bingka ubi, kuih koci, serabai, ketayap, wajik sirat, pulut panggang, ketayap, cara berlauk dan banyak lagi. Mungkin cara pembuatannya yang agak rumit mendorong mereka  mengambil jalan mudah untuk  beli sahaja di gerai pasar malam atau pasar tani dan ini bermakna kemahiran membuat kuih-kuih tradisi ini hanya dikuasai oleh segelintir masyarakat kebanyakannya mereka yang lebih berusia. Tidak dapat dinafikan  permintaan terhadap kuih tradisional ini semakin merosot berbanding kuih moden dari barat seperti donut, kek coklat, kek keju, cream puff, waffle ,brownies dan sebagainya yang sentiasa  menjadi  bahan  pencuci mulut di hotel ternama, namun ini tidak harus dijadikan alasan kemahiran membuat  kuih tradisional itu dibiarkan pupus ditelan zaman. Usaha perlu dilakukan oleh pihak berkenaan termasuk cef tempatan yang berbangsa Melayu untuk mempromosikan kuih tradisional ini serta menga

Boring angkara tak dapat smartphone

Image
Boring katanya.. Lepak lah atas boot kereta sebab tak dapat smartphone πŸ˜‚

#PRKTanjungPiai: Imam dan Makmum

Image
Tengok mana pergi belakangnya pasti ada DAP yang berkuasa .. Jangan Undi Pak Lebai Calon PPBM Di Tanjunh Piai...  Jangan Kena Kencing Kedua Kali. Guna Akal Kita!!!

#PRK Tanjung Piai: Menangkan calon BN - Bossku

Image
Kita menangkan Barisan Nasional di Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai untuk menjayakan Muafakat Nasional

Nak buat sambal sotong

Image
Lama tak nampak sotong berkeliaran.

Sarapan pagi

Image
Pagi-pagi makan ikan keli

Sayang seadanya sudah lah...

Image
Ada yang kata bila ada bersama kita sayang dia sepenuh hati.. tapi bila hilang DIA aku separuh mati πŸ˜‚ Sederhana sahaja sudah apatah lagi kita memang dah tahu akan kehilangan DIA, tak lah nanti separuh mati..

Muafakat Nasional untuk semua kaum

Image
Melalui Muafakat Nasional menggambarkan perpaduan, keharmonian, kemakmuran masyarakat penting untuk dipertahankan dan ini menjadi titik permula dan sejarah bagi PRK Tanjung Piai apabila meletakkan calon MCA

Bila lah Malaysiaku akan kembali 'membiru'

Image
#KembalikanBN

Kucing jalanan

Image
Dah bangun lah... Aku nak balik.