Simpati Najib Kepada Khalid

KUALA SELANGOR, 27 April -- Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak "bersimpati" dengan calon pembangkang, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang disifatkannya masih sayang kepada Barisan Nasional (BN) dan sukar menghilangkannya dari hati walaupun kini menjadi calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Pilihan raya Dewan Undangan negeri (DUN) Ijok.

Katanya ucapan 'luar sedar' Khalid hingga "tersasul" berkempen untuk calon BN jelas menunjukkan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB) itu masih sayang kepada BN walaupun kini berdiri di atas platform PKR dan akan bertanding menentang calon BN, K Parthiban, 38.

"Dia tersasul kerana dalam hati dan jiwanya, dia masih tidak dapat lupa bahawa BN banyak berjasa kepadanya. Sebab itu dalam kepalanya susah nak hilangkan perasaan (sayang) pada BN itu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan kempen dari rumah ke rumah di Taman Bukit Badong Timur, di sini, hari ini.

Ketika berucap di hadapan penyokong semasa berkempen di Ladang Tuan Mee, Rabu lalu, Abdul Khalid, 61, yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Guthrie itu tersasul meminta pengundi di Ijok memastikan lawannya dari BN menang pada pilihan raya kecil di situ esok.

Antara petikan ucapannya ialah: "Sekarang kita buat perubahan dan sekarang ialah masanya...dan saya berharap kita semua bersama-sama untuk membuat perubahan dan mengundi calon Barisan Nasional sebagai yang menang untuk Dewan Undangan Negeri Ijok. Terima kasih."

Kata-kata Abdul Khalid itu menimbulkan keriuhan dalam kalangan 150 orang yang hadir kerana beliau "mempromosikan" lawannya pada pilihan raya itu.

Mengulas perkara itu, Najib berkata ia secara jelas menunjukkan Umno dan BN paling banyak berjasa dalam mencorakkan negara dan mempertahankan kepentingan rakyat berbilang bangsa walaupun hakikat itu sering dinafikan pembangkang.

"Ini rakyat dapat lihat sendiri. Banyak projek pembangunan kerajaan seperti PNB dan saham-saham amanah yang memberi jasa tidak ternilai kepada rakyat dan negara," katanya.

Sehubungan itu, katanya rakyat terutamanya pengundi Ijok perlu membuat pertimbangan sewajarnya dalam memilih calon yang akan mewakili suara mereka.

"Pengundi Ijok perlu lihat dua perkara, iaitu siapa yang boleh bela pengundi kawasan ini. Rakyat juga perlu lihat dari segi kepentingan negara keseluruhannya, pilih mana satu parti yang boleh diberi kepercayaan untuk menjamin masa depan negara," katanya.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk K Sivalingam, 59 yang meninggal dunia di Chennai, India 4 April lepas akibat serangan jantung.

Pada pilihan raya umum 2004, Sivalingam menang dengan kelebihan 1,649 undi mengalahkan calon PKR Abdol Rahman Moharam dan seorang calon bebas.

Esok, sebanyak 12,272 pengundi berdaftar di Ijok akan mengundi.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.