Lailatul Qadr - Mencari Keredhaan

4. when Thou lookest at them, their exteriors please thee; and when They speak, Thou listenest to their Words. They are As (worthless As hollow) pieces of timber propped up, (unable to stand on their own). They think that every cry is against them. They are the enemies; so beware of them. the curse of Allah be on them! How are They deluded (away from the Truth)!

5. and when it is said to them, "Come, the Messenger of Allah will pray for your forgiveness", They turn aside their heads, and Thou wouldst see them turning away their faces In arrogance.

---------------

4. dan apabila Engkau melihat mereka, Engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan kelalukannya); dan apabila mereka berkata-kata, engkaujuga (tertarik hati) mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu) mereka adalah seperti batang-batang kayu Yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada padanya kekuatan Yang dikehendaki). mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa Dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah Yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. mereka itulah musuh Yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah Engkau terhadap mereka. semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya - dari kebenaran)?

5. dan apabila dikatakan kepada mereka: " marilah (bertaubat) supaya Rasulullah meminta ampun (kepada Allah) untuk kamu", mereka (enggan sambil) menggeleng-gelengkan kepalanya; dan Engkau melihat mereka berpaling (dari bertaubat) serta mereka berlaku sombong angkuh. Al-Muunafiquun 63:4-5


Untuk mencari keredhaan Allah di Malam Lailatul Qadr kita hendaklah bersih dari sifat munafik. Sejahil mana manusia itu mereka masih mampu mendapat keredhaan selagi tidak bersifat munafik.

Keredhaan bukan hak mutlak mereka yang tertentu sahaja. Siapa saja yang menjadi pilihan Allah akan mendapatnya.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.