Tea Da Hong Pao, mengapa ia yang paling mahal di dunia


Da Hong Pao Tea

Teh Da Hong Pao Cina ialah teh batu Wuyi yang ditanam di wilayah Fujian paling terkenal kerana itu ia boleh menjadi sangat mahal.


Kenapa harganya mahal

Kosnya yang tinggi pada masa lalu mewajarkannya dengan fakta bahawa pokok terbaik yang menghasilkan tea tersebut hanya tinggal 6, dan semuanya hanya ada di tebing jurang Jiulongyu.



Pemuliharaan pokok

Pada tahun 2006, pokok-pokok ini telah diinsuranskan oleh kerajaan bandar Wuyi dan pada tahun yang sama adalah dilarang bagi sesiapa sahaja untuk menuai teh secara persendirian daripada pokok itu. Salah satu kumpulan teh terakhir yang dituai dijual dengan harga mencecah rekod $28,000 bagi 20 gram.



Menafaat dari meminum tea ini

Teh Da Hong Pao mengandungi, antara lain, kafein, flavonoid, dan polifenol teh yang membolehkan pelbagai kesan brmenafaat. Teh Da Hong Pao akan membantu mengurangkan keletihan fizikal, melancarkan peredaran darah dan mengatasi pengekalan air dalam badan. Teh ini juga akan membantu mengurangkan kesan negatif alkohol dan merokok.


Rasa ingin tahu sejarah

Perasaan ingin tahu diceritakan: apabila Presiden AS Richard Nixon melawat China pada tahun 1972, Mao Zedong memberinya 200 gram teh Da Hong Pao, yang merupakan semacam isyarat keamanan dan persahabatan antara China dan AS.







 

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.