Celcom oo Celcom

17 Sept 2006 Sign 3G coverage hilang dari screen PDA Phone aku di Tanjong Malim, setalah hampir 2 bulan menggunakan perkhidmatan Celcom 3G untuk mengekses internet.



18 September hubungi Celcom Careline (1111) bertanyakan mengapa tiba-tiba tiada liputan 3G di Tanjong Malim. Tiada jawapan yang jelas diberikan mengenai status 3G di Tanjong Malim sebaliknya asyik mempersalahkan setting pada PDA aku. Letih aku jawab pertanyaan mengenai cellphone yang aku gunakan.

20 Sept Sekali lagi hubungi Celcom Careline, jawapan yang diberi memang berlaku gangguan Celcom 3G di seluruh negara sehingga 27 Sept. Betul ke tidak tak tau lah aku, ok aku percaya sahaja dengan apa yang di katakan

24 Sept Hantar pertanyaan mengenai status Celcom 3G di forum mypdacafe.com. Adalah seorang forumer yang kononnya jurucakap celcom menghantar mesej peribadi kata liputan 3G ok seluruh negara. Aku tetap kata ada masalah dengan memberikan apa yang di perkatakan oleh Celcom Careline

25 Sept Hantar email ke careline@celcom.com.my bertanyakan status 3G di Tanjong Malim. Sampai hari ini 27 Sept tiada jawapan. Mengapa semua di Celcom lazy untuk menjawab pertanyaan pelanggan. Cuma bagitahu status bukan nak ceritakan terlalu teknikal.

25 Sept Forumer yang mengaku jurucakap Celcom menghantar mesej peribadi lagi. Aku jawab nesej peribadinya dan sampai sekarang beliau senyap tanpa apa-apa jawapan. Bila kembali ke forum, forumer tersebut menyatakan liputan 3G di Tanjong Malim sebagai 'on trial'

26 Sept Jawab di Forum dan hantar mesej peribadi forumer yang mengaku jurucakap Celcom (quote beliau:
'Should you have any enquiries about celcom 3G service, you may ask me..'.) seperti berikut:

" On trial? http://202.190.116.40/Celcom3g/3g-full-screen.html 'Click Northen Main City'
See 3G coverage for Tanjong Malim for Sept 2006. Mention there 3GX (HSDPA)

Who is right. Careline (1111 - conversation recorded) said 3g problem whole nation till 27 Sept, Celcom Branch said got 3GX(HSDPA) coverage. Customer support didnt answer email. U said on trial. Hedache. Dont know what Lim Keng Yaik will say next"

Besok 27 Sept aku harap liputan 3G akan kembali seperti biasa di Tanjong Malim. Buat apa berlanggan 'unlimited 3G data access' kalau perkhidmatannya 'limited'.

Terasa sangat pelanggan seperti di perbodohkan oleh mereka yang bodoh di Celcom. Pelanggan seperti tiada harga pada mereka.

Kepada yang hendak berhajat menjadi pelanggan Celcon fikirkan dulu.

Dah seminggu guna DiGi GPRS, bolehlah dapat 45kbps kalau nasib baik sehingga 53kbps dan boleh kata stabil berbanding Celcom GPRS 32kbps kebanyakan masa boleh dapat 19kbps.

Aku cuba publish guna mobile blog (blogspot+2 unit sonyericsson K800i) 'side by side' guna GPRS tanpa 3G atau Edge. Satu guna Celcom dan satu lagi DiGi, Celcom hampir 20 minit dan terus gagal tetapi DiGi kurang 1 minit.

Bukan aku nak memburukkan Celcom atau nak memuji DiGi, tetapi itu lah kenyataan yang aku dapat. Bukan dengan sekali cubaan malah berkali2 dan cuba buat didalam kenderaan yang bergerak 100kmj. Yang lebih menghairankan aku ketika aku buat ujian tersebut, GPRS Celcom 'full bar' DiGi '3 bar' di Taman Bahtera, Hulu Bernam.

Kalau lah DiGi berjaya mendapat bidaan spektrum 3G, mungkin merka dapat melakukan yang terbaik untuk pengguna. Malangnya 2 kali bidaan DiGi gagal. Aku harap bidaan DiGi mendapatkan spektrum WiMax akan berjaya.

Walaubagaimanpun aku masih boleh tersenyum lega kerana sejak 18 Sept Jaring melalui Fortis telah memasang Jaring Flite WiFi di tempat aku. Aku boleh menggunakan Jaring WiFi hotspot percuma sehingga hujung tahun ini. Terima kasih Jaring dan Fortis.

Diorang gelar aku sebagai 'password' untuk masuk kekawasan ini mungkin kerana sedikit tips dan bantuan aku kepada mereka :-)

Apakah iklan ini benar atau kenyataan mereka di Celcom sebagai 'missleading' Aku rasa elok dibuang kalau tak mampu nak sediakan perkhidmatan 3G di Tanjong Malim atau mereka yang kata 'on trial' tu sebenarnya blurr mengenainya sama seperti khidmat pelanggan di celcom yang blurr. Bila sebut berkaitan 3G yang tergambar oleh mereka Video call. Bila minta perkhidmatan 3G unlimited tapi dapat cuma simcard 3G. Bingung aku dengan kebebalan mereka.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.