Jangan Salahkan Sistem Kerana Kebebalan Sendiri

Amaran telah diberi kepada pengguna. Tetapi mereka terpukau dengan keinginan mendapat keuntungan segera.
Penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sahaja yang masih mahu menggunakan cara lama

"YANG KENA TIPU ORANG YANG SEBANGSA DAN SEAGAMA DENGAN KU"

Dimana akal fikiran, 'security' pertama kena curi dan 'security' kedua diserah dengan kerelaan. Semuanya kerana terpukau dengan sekim cepat kaya.


Risiko perbankan Internet -- Pakar komputer pernah ditipu, enggan guna lagi perkhidmatan

KUALA LUMPUR 11 Okt. – Selamatkah atau yakinkah anda menggunakan perkhidmatan transaksi wang dan urusan seumpamanya menerusi perbankan Internet?

Tahukah anda bahawa laman web perbankan boleh diciplak oleh sesiapa sahaja - daripada murid sekolah sehinggalah kepada penjenayah siber - dalam tempoh satu hingga dua jam sahaja?

Ironisnya, Utusan Malaysia diberitahu oleh seorang pakar komputer tempatan bahawa beliau sendiri tidak mahu lagi menggunakan perkhidmatan itu.

Mengapa? Kerana dia pernah ditipu menerusi perkhidmatan perbankan secara online itu.

13 termasuk empat pelajar ditahan ceroboh akaun bank

KUALA LUMPUR 10 Okt. – Empat pelajar universiti, didalangi anak seorang pegawai tinggi kerajaan diberkas setelah terlibat dalam kegiatan mencipta laman web palsu bank-bank tempatan untuk mencuri maklumat pelanggan sebelum mengeluarkan wang mereka.

Empat pelajar itu adalah antara 13 orang yang ditangkap kerana terbabit dalam kegiatan jenayah siber terbabit.

Modus operandinya begini: Sindiket menghantar e-mel kepada pelanggan bank dan meminta mangsa mengemas kini maklumat akaun bank mereka.

Mereka kemudian meminta mangsa klik pada satu pautan yang tertera di e-mel tersebut kononnya bagi tujuan mengemaskinikan akaun simpanan mereka.

Setelah klik pada tautan itu, mereka disuruh memasukkan nama pengguna dan kata laluan tanpa menyedari laman web tersebut sebenarnya palsu.

Maklumat yang diisi itu akan disimpan secara automatik dalam data yang dicipta sindiket itu, seterusnya memudahkan mereka mengakses akaun bank mangsa dan memindahkan semua wang milik mangsa.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.