Celcom HSDPA



Aku mungkin dapat kontrak membekal 23 Datacard untuk sebuah pertubuhan di Shah Alam.

Aku mencadangkan Huawei E220 HSDPA/3G/EDGE/GPRS USB Modem atau Sierra Wireless Aircard 875 HSDPA/3G/EDGE/GPR. Kedua-duanya berkemampuan untuk mencapau kelajuan maksima HSDPA 3.6Mbps

Aku cuba menggunakan E220 di Shah Alam. Hanya di sekitar Seksyen9 aku dapat speed HSDPA. Mungkin disitu terletaknya Pusat Perkhdmatan Celcom.

Sekarang ini Celcom membuat perubahan terhadap plan 3G unlimited. Berbagai iklan yang mengelirukan mengenai plan tersebut yang berbeza-beza antara iklan di laman web mereka dan iklan di akhbar. Pada iklan tersebut plan C68 kelajuan data di hadkan sehingga 384Kbps sahaja.

Semasa mencuba plan c68 di Seksyen 9 Shah Alam aku masih boleh memperolehi kelajuan HSDPA 900+Kbps.

Kalau tanya Kaunter Celcom lain jawapan mereka dengan pertanyaan pusat pertanyaan pelanggan *1111* ada berbagai versi.

Plan penggunaan harian RM8 bagi 24jam pula tiada sekatan (caps). Kelajuan bergantung mengikut liputan samaada HSDPA atau UMTS.

Kononnya plan D99 dan D120 telah dimansuhkan dan akan diganti dengan plan baru dimasa hadapan.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.