KERESAHAN

Dalam hidup ini dugaan demi dugaan adalah lumrah. Tanpa dugaan bukan penghidupan namanya.

Kekadang kita gembira, suka dan kekadang kita berduka. Yang lazimnya kita sentiasa dalam keresahan. Berbagai punca dan sebab yang membuatkan kita resah. Selalunya melibatkan perhubungan antara insan.

Sebagai muslim yang mengaku beriman, manusia terus mengeluh dan terus merintih. Dengan sedikit dugaan dari Tuhan, membuat kita hilang keimanan. Mengapa ya...

Aku tidak terkecuali dari menghadapi fenomena leresahan ini. Hari ini hati ku resah dan gundah tanpa sebab. Apa yang ku buat serba tak kena. Puas ku pujuk hati ini, tapi masih gagal. Aku mula mempersoalkan tentang keimanan ku sendiri.

Ya الله, kekadang aku juga lalai mengingati mu. Tersedar aku selama ini aku terlalu lalai dengan perintah mu. Aku tersedar kelalaian aku memenuhi perintah Tuhan menyebabkab hati menjadi resah. Engakau sebenarnya sedabg menduga kerana kelalaian aku selama ini.

Yang berlalu biar berlalu, yang dah berlaku lupakan. Dunia ni kan luas. Kalau tak disini disana. Kalau tak dia, mungkin orang lain, hari ini mungkin susah besok belum tentu. hari ini dia besok orang lain dan seterusnya.

Seandainya diri kita merasa kecewa, cuba renungkan sejenak nasib mereka yang mungkin kita pernah kecewakan. Jangan mengeluh dan menganggap ianya sebagai balasan kesilapan lalu kita. Tetapi jadikan ianya sebagai satu keadaan biasa yang akan dilalui oleh sesiapa sahaja.

Syair arab ada mengatakan:

PEDULIKAN APA YANG BERLAKU

Biarkan hari-hari itu melakukan apa saja,

Bertenaglah bila qada menjatuhkan hukuman,

Jangan tersentak dengan peristiwa (duka) malam hari,

Peristiwa di dunia ini tidak kekal selamanya.

(Bait imam syafei)

---------------------------------------------------------

KEAIBAN PADA DIRI KITA

Kita kerap meyalahkan zaman ini,

sedang keaiban sebenar adalah pada diri kita,

tiada sebarang aib pada zaman kita,

kecuali diri kita sendiri.

Kita kerap mencerca zaman ini tanpa jenayah dilakukannya..

kalau zaman tahu mengatur kata,

tentulah ia mencaci kita kembali

Dunia kita adalah lakonan dan menunjuk-nunjuk..

sebenarkan kita memperdaya Yang Maha melihat kita

Si serigala tiadalah pernah memakan daging rakannya ..

sedangkan kita kerapkali makan daging semasa sendiri

-----------------------------------------------------------

KUTUKAN TERHADAPKU

Sekiranya datang padamu kutukan terhadapku dari orang yang kurang (akhlaknya dan ilmunya)..

Itulah buktinya bahawa aku ini sebenarnya sempurna tiada kekurangan


----------------------------------------------------------

Ajal dan pertemuan di tangan Tuhan. Qadar mungkin boleh diubah dengan doa, qada' ada lah kata putus. Mengapa Qada' disebut dahulu dari Qadar?.. Tak faham...



ا
لرحمن, الرحيم berilah aku kekuatan menghadapi hidup ini.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.