EUROCOPTER EC-725 - PERBEZAAN MALAYSIA DAN BRAZIL

Kepada yang menyalak kerana tidak dapat tender membekal helikopter untuk Tentera Udara, disini aku turunkan perbandingan spesifikasi yang dibeli oleh Malaysia dan Brazil.

Kita bukan hendak beli helikopter pengangkut tetapi heli pelbagai guna. Bayangkan misi menyelamat anak kapal MISC tempohari menggunakan helikopter pengankut. Salah satu sebab kita terpaksa membayar wang tebusan adalah kerana kita tiada kemudahan yang secukupnya untuk mendaratkan pasukan penyelamat keatas kapal.

Sekarang pembelian tersebut telah ditangguhkan dan besar kemungkinan nanti harganya akan naik lebih tinggi sekiranya kita ingin membeli helikopter berkenaan. Apayang hendak dihairankan, Perdana Menteri flip-flop.

Mengapalah kita mudah terpengaruh dengan cerita-cerita orang yang berkepentingan.

Wahai mangkok-mangkok ayun Angakatan Muda Kaldai Sasau, dok canang cerita pasai, Brazil membeli helikopter Eurocopter EC-725 dengan harga yang lebih murah RM82 juta sebuah, sedangkan Malaysia bakal membayar dengan harga RM193 juta. Tak payah dok pulaih taik la cerita. Yang depa tak cerita Brazil buat sendiri helikopter melalui Syarikat Kerajaan Helibras dan pakai lesen Eurocopter dan secara logiknya dan Budak-budak tadika pun tau Helikopter Brazil tu kira CKD manakala yang Malaysia beli CBU, yang tu pun tak reti. Maka perbelanjaan untuk penyenggaraan tidak termasuk didalam harga pembelian oleh Brazil.

Cuba Pikiaq pasai apa Harga PROTON PESONA pun beza-beza, kalau tak berbeza spesfikasinya. Dan la ni Bandingkan kedua-dua Spesfikasi Helikopter Brazil dan Malaysia


Specifications (Cougar EC 725) MALAYSIA
General characteristics
  • Crew: 2 (pilot + co-pilot)
  • Capacity: 1 chief of stick + 28 troop seats
  • Length: 19.50 m (63.98 ft)
  • Rotor diameter: 16.20 m (53.14 ft)
  • Height: 4.60 m (15.09 ft)
  • Empty weight: 5,330 kg (11,750 lb)
  • Loaded weight: 11,000 kg (24,250 lb)
  • Useful load: 5,670 kg (12,500 lb)
  • Max takeoff weight: 11,200 kg (24,700 lb)
  • Powerplant: 2× Turbomeca Makila 1A4 turboshafts, 1,800 kW (2,413 shp) each

Performance

 CUBA


BANDINGKAN
Specifications (Cougar EC 725) BRAZIL
General characteristics

  • Crew:
  • Capacity:  24 troop seats
  • Length: 19.50 m (63.98 ft)
  • Rotor diameter: 16.20 m (53.14 ft)
  • Height: 4.60 m (15.09 ft)
  • Empty weight: 5,330 kg (11,750 lb)
  • Loaded weight: 10,000 kg (22,000 lb)
  • Useful load: 5,670 kg (12,500 lb)
  • Max takeoff weight: 10,500 kg (23, 100 lb)
  • Powerplant: 2× Turbomeca Makila 1A4 turboshafts, 1,800 kW (2,413 shp) each

Performance

 Saya SOKONG 100% bila,  Pak Cu kata yang Angkatan Muda Kaidai Sasau dan AUTA BERAHI bising  sebab ada yahudi yang complain tak dapat kontrak bekalkan helikopter untuk Malaysia.

THE JACKAL

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Kedai Todi Kerajaan