MUKTAMAD, NAJIB MENANG TANPA BERTANDING



PETALING JAYA: Sah! Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang terus mengungguli jumlah pencalonan diterima bagi jawatan Presiden Umno setakat ini, menangani kerusi tersebut tanpa bertanding.

Kemenangan itu dicapai pada pukul 4.11 petang tadi.

Dengan kemenangan itu, Najib bakal diumumkan secara rasmi sebagai Presiden Umno yang baru apabila Perhimpunan Agung Tahunan dijadual berlangsung dari 24 hingga 28 Mac depan.

Mengikut tradisi Umno seseorang pemimpin yang dicalonkan perlu menerima pencalonan sebagai syarat bertanding.

Dalam kes Najib, kedudukan beliau akan menjadi rasmi Mac depan.

Beliau yang juga Menteri Kewangan bertanding jawatan itu selepas Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memutuskan untuk tidak mempertahankan kedudukannya.

Malah, Najib yang kini merupakan Timbalan Presiden Umno dijangka menyapu kesemua pencalonan daripada 27 bahagian yang bersidang sepanjang hari ini.

Sehingga pukul 2 petang, Najib telah menerima sebanyak 122 pencalonan. Ia meningkat 12 lagi menjelang pukul 4.11 petang tadi.

Setelah 123 bahagian selesai mengadakan persidangan perwakilan sehingga malam tadi, hari ini 27 lagi bahagian melangsungkan pertemuan masing-masing.

Jumlah itu menjadikan 147 bahagian akan selesai bersidang menjelang tengah malam ini.
Keseluruhan bahagian Umno ialah 191. Persidangan perwakilan perlu berakhir menjelang 9 November.

Semalam Najib menyapu bersih kesemua pencalonan kecuali Gua Musang yang diterima oleh Tengku Razaleih Hamzah.

Razaleigh yang turut menawarkan diri merebut jawatan Presiden Umno, memperoleh pencalonan tunggalnya daripada bahagian yang diketuainya, Gua Musang.

Seseorang calon yang layak bertanding jawatan itu perlu memperoleh minimum 58 pencalonan.

Dalam pada itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mendahului bagi jawatan Timbalan Presiden dengan mendapat 69 pencalonan apabila menokok empat lagi pencalonan daripada bahagian Bagan, Tambun, Kota Baharu dan Kubang Pasu manakala Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam menambah dua pencalonan daripada bahagian Padang Serai dan Batu menjadikan 25 pencalonan setakat semalam.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhammad Muhamad Taib juga pencalonan, daripada bahagian Pasir Mas, Rantau Panjang, Kuala Krau, Jerantut dan Bera, menjadikan 20 pencalonan manakala Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad menerima pencalonan sulungnya bagi jawatan Timbalan Presiden menerusi bahagian Gua Musang.

Selain jawatan Presiden, persidangan hari ini juga akan mampu memutamadkan calon-calon yang layak bertanding jawatan Timbalan Presiden.

Jawatan itu memerlukan pencalonan sekurang-kurangnya 39.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.