Pindang Ikan Patin


 Tengok gambar diatas memang selera nak makan. Tak sabar nak senduk nasi penuh pinggan.

Macam mana pula bika tengok gambar di bawah ni tanpa hiasan dan diambil menggunakan pencahayaan biasa. Tetap menyelerakan.. kan.. kan..


Tapi aku tak suka masak air begini. Sebab apa plk?
Sebab aku akan makan dengan banyak. Tak sedar bertambah 2- 3 pinggan.


Antara sebab kalau tengok masakan aku yang simple2 mesti tumisan atau sambal lada berminyak. Minat nak makan jadi kurang dan makan sekadar untuk mengelak rasa lapar walaupn sebenarnya aku memasak menggunakan minyak yang kurang atau tidak mengandungi kolestrol.

Aku menggunakan minyak bunga matahari untuk menggoreng dgn api perlahan sebab smoke point bunga matahari rendah, Olive oil untuk menumis dan buat menyambal.

Popular posts from this blog

Kuih Melayu tradisional tidak menggunakan tepung gandum

Sah betik yang aku tanam betik betina. Ada 3 cara mengenali betik jantan dan betina selepas menyemai dan berbunga.